کارشناسی ارشد یـا سربازی ؟ آیـا ارشد بخونم یـا نخونم ؟ لیسانس یـا فوق لیسانس ؟ اینـها سوالاتی هست که ذهن عدۀ زیـادی را بـه خود مشغول کرده است. اگر سوالی از جنس ارشد آری یـا نـه دارید، امریه برای فوق لیسانس ریاضی پیشنـهاد مـیکنم این متن را که تا انتها مطالعه کنید.

تصمـیم درباره ادامـه تحصیل درون مقطع ارشد تصمـیم مـهمـی هست و بنظرم حتما دلیلی محکم به منظور ارشد خواندن داشته باشیم. امریه برای فوق لیسانس ریاضی درون ادامـه این نوشته درباره این دلایل حرف مـی.

طبیعتا اینـها صرفا نظرات شخصی من است. امریه برای فوق لیسانس ریاضی شما هم مـی‌توانید نظرتان را درون قسمت کامنتها مطرح کنید.

مـیان پرده، نکته بسیـار مـهم برای مطالعه بهتر این نوشته:

در لابلای متن، لینک مطالب دیگری هم وجود دارد. اگر خواستید آنـها را مطالعه کنید، درون یک تب یـا پنجره جدید بازشان کنید و پس از مطالعه کامل این متن بـه سراغشان بروید. 

  • برای باز یک لینک درون تب جدید کافی هست روی آن کلیک-راست کنید و گزینـه Open link in new tab را بزنید
  • اگر از موبایل یـا تبلت استفاده مـیکنید، نگه داشتن انگشت‌تان بر روی لینک همان کار کلیک-راست را مـی‌کند

چرا مـیخواهی کارشناسی ارشد بخوانی؟ آیـا گرفتن مدرک فوق لیسانس خوب است؟

چون مـیخواهم بعد از ارشد، دکترا بخوانم و استاد دانشگاه بشوم

حتما خودتان هم مـیدانید کـه قضیـه بـه این سادگی‌ها نیست. حتما درون جریـانید که:

  • نسل پرتعداد دهه ۶۰ از سن دانشگاه تقریبا رد شده‌اند و تعداد دانشجویـان بسیـار کم شده
  • تعدادی از دانشگاه‌هایی کـه در هر کوی و برزن ایجاد شده بودند مشتری ندارند و در حال تعطیلی هستند
  • با توجه بـه تجربه فارغ التحصیلانِ دانشگاهیِ بیکار درون سالهای گذشته، رغبت بـه دانشگاه همچون سالهای قبل نیست
  • تعدادانی کـه مدرک دکترا دارند، بسیـار زیـادتر از قبل شده و رقابت برایب کرسی‌های هیئت علمـی دانشگاه بسیـار سنگین است

به نظرم بد نیست بـه این واقعیت هم موقع تصمـیم درباره ارشد خواندن یـا نـه توجه کنید. قبلا مطلبی مستقل درون مورد دکترا نوشته‌ام:

ادامـه تحصیل بدهم یـا نـه؟ دکترا بخوانم؟

چون مدرک فوق لیسانس مرا درون بازار کار متمایز مـی‌کند

لطفا از خواب بیدار شوید. این روزها همـه مدرک دارند، ارشد کـه هیچ، دکترایش را هم دارند. چیزی کـه شما را متمایز مـیکند مـهارتی هست که درون بازار کار بـه شدت بـه آن نیـاز است. و دانشی که به کمک آن دردی از مشکلاتب و کار را حل کنید. صرف داشتن مدرک شما را متمایز نمـی‌کند. اما اگر تحصیل درون مقطع ارشد اسبابِب این دانش و مـهارتِ مورد نیـازِ بازار کار را فراهم مـی‌کند، ادامـه تحصیل درون مقطع ارشد مـی‌تواند مفید باشد.

حتما مـی‌دانید کـه تنـها ایجاد تمایز مـی‌تواند منجر بـه ایجاد شرایط خوب شغلی برایتان شود و به قول ست گادین درون کتاب شیب:

“معمولی بودن به منظور بازنده‌هاست، شما شایسته بهتر از معمولی بودن هستید.”

پس:

لطفا معمولی نباشیم

چون مدرک فوق لیسانس را به منظور افزایش حقوق لازم دارم

اگر کارمند بخش خصوصی هستید کـه بعید هست به صرف یک افزایش مدرک حقوقتان را زیـاد کنند. منظورم خصوصی واقعی هست و نـه خصولتی.

ولی اگر درون بخش‌های خصولتی و دولتی مشغول بـه کار هستید احتمالا مدرک ارشد منجر بـه افزایش حقوق شما خواهد شد. اما سوالی کـه اینجا مطرح مـیشود این هست که آیـا مزایـای این ادامـه تحصیل ارزش هزینۀ مادی و غیرمادی اخذ مدرک ارشد را دارد یـا نـه؟

من جواب این سوال را نمـی‌دانم و فکر مـی‌کنم هربسته بـه شرایط خودش حتما به پاسخ آن برسد. اما فکر کنم بد نباشد یک حساب سرانگشتی درون این مورد یم.

اگر شما از دانشگاه آزاد مدرک را بگیرید فکر کنم چیزی درون حدود ۸ مـیلیون تومان ظرف دو سال حتما هزینـه ید. حالا درنظر بگیرید کـه حقوق شما مثلا ماهی چندصد هزار تومان هم افزایش پیدا کند. ببینید چقدر زمان لازم هست تا تنـها هزینـه‌ای کـه برای شـهریـه دانشگاه کرده‌اید بازگردد.

تازه این تنـها هزینـه مادی داستان هست و بنظرم کم‌اهمـیت‌ترین هزینـه. هزینـه زمانی کـه صرف شده و اصلا برنمـی‌گردد را هم حساب کنید. وقتی کـه برای اخذ این مدرک مـی‌گذارید و برای خانواده، افزایش مـهارت، تفریح و … نمـی‌گذارید.

در دانشگاه‌های دولتی هزینـه مادی را ندارید، اما هزینۀ غیرمادی سرجایش است. هرچند درون سالهای اخیر کارمندانی کـه در دانشگاه دولتی هم مدرک مـی‌گیرند هزینـه به منظور خودشان مـی‌تراشند. وقت و حوصله به منظور انجام پایـان نامـه کـه نیست. بعد پول بدهیم و پایـان نامـه بخریم…

بگذریم.

چون داشتن مدرک ارشد کلاس دارد

اولا ندارد. باور کنید دیگر کلاس هم ندارد. دوما بر فرض کـه عده‌ای مدرک‌ندیده بخاطر مدرک ارشد شما جواب سلامتان را گرمتر بدهند یـا شما را بر صدر مجلس بنشانند. روزی حتما با این واقعیت روبرو شوید کـه وقتی کـه برای ارشد گذاشته اید آیـا مـی‌صرفیده یـا نـه؟ این سلام‌های گرمترِ مدرک‌ندیده‌ها را رها کنید. باور کنید یک فوق لیسانس بیکار هیچ برتری‌ای بر یک لیسانس بیکار ندارد. لیسانس یـا فوق لیسانس بیکار فرقی با هم ندارند.

مـیخوام ارشد بخونم چون پدرم/مادرم/همسرم دوست دارند مدرک ارشد داشته باشم

قطعا اعضای خانواده دلسوز ما هستد. اما ممکن هست آنـها روشی را برایب موفقیت و رضایت پیشنـهاد دهند کـه در عصر حاضر کاربردی نداشته باشد. نمـی‌گویم بـه حرف آنـها توجه نکنیم. فقط حرفم این هست که تنـها دلیل ما به منظور ارشد خواندن خواسته والدین و خانواده نباشد.

چون حیفه مدرکم رو نگیرم، این همـه درس خوندم!

حیف، آن تک تک لحظاتی هست که درون مسیری کـه امروز فهمـیده ایم اشتباه هست تلف مـیکنیم. حیف آن زمانـهایی هست که به منظور نشستن سر کلاسهای دانشگاه و خواندن به منظور امتحاناتش (بعد از بـه این نتیجه رسیدن کـه ادامـه تحصیل بـه صلاحمان نیست) تلف مـیکنیم.

مطلبی مستقل قبلا درون این باره نوشته‌ام:

استدلالی سخیف هنگام تصمـیم گیری: امریه برای فوق لیسانس ریاضی “حیف نیست حالا کـه تا اینجا اومدی ولش کنی؟”

چون از کار تحقیقاتی لذت مـیبرم

بعضی کارهای تحقیقاتی را تنـها مـی‌توان درون دانشگاه‌ها انجام داد. امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی آن تحقیقات صرفا درون دانشگاه‌ها وجود دارد. قبول دارم کـه اگر دل‌بسته چنین تحقیقاتی هستید، حتما بروید بـه سراغ دانشگاه‌ها. اما قطعا این را هم مـی‌دانید کـه در معدود دانشگاه‌هایی درون ایرانِ امروز چنین شرایط و رویکردی وجود دارد.

مواظب باشید بـه بهانـه علاقه بـه تحقیقات بـه دانشگاهی وارد نشوید کـه صرفا تولید مقاله مـی‌کند و خبری از تحقیق و پژوهش واقعی درون آن نیست. و البته به منظور انجام پژوهش‌های خوب شاید بررسی گزینـه تحصیل درون خارج از ایران هم بد نباشد.

چون مـیخواهم دانشم را افزایش دهم

مطمئنید تنـها راه افزایش دانش رفتن بـه دانشگاه است؟ آیـا با انواع مجموعه‌های آموزشی کـه بر بستر اینترنت آموزش‌های مفید و کاربردی مـی‌دهند آشنایید؟

حتما از درس‌های مقطع لیسانس یـادتان مانده کـه در کتار هر درس احیـانا مفیدی کـه پاس کرده‌اید، چندین درس پاس کرده‌اید کـه هیچ وقت بـه دردتان نخواهد خورد.

آیـا که تا حالا جستجویی درون مورد مراکز غیردانشگاهی کـه آموزش‌های آنلاین و غیرآنلاین مـی‌دهند کرده‌اید؟ اگر که تا حالا این کار را نکرده‌اید پیشنـهاد مـیکنم پیش از تصمـیم قطعی درون مورد ارشد خواندن این کار را ید. درون مورد موضوعی کـه مـی‌خواهید دانش‌تان را درون آن افزایش دهید درون گوگل جستجو کنید، هم فارسی و هم انگلیسی. فکر کنم گزینـه‌های خوبی روی مـیزتان باشد.

حواس‌مان باشد کـه ارشد خواندن تنـها ابزاری برایب دانش است. مواظب باشیم درون دام ابزار نیفتیم:

چگونـه درون “دام ابزارها” نیفتیم؟

چون بـه روابطی کـه در دانشگاه ایجاد مـی‌شود نیـاز دارم

انصافا یکی از برکات اصلی دانشگاه به منظور من همـین گسترش روابط اجتماعی و شکل گرفتن دوستی‌هایی ماندگار بود. تاثیر این روابط بر کار و زندگی را هم اصلا انکار نمـی‌کنم.

صرف حضور یـافتن درون محضر برخی اساتید هم تنـها از طریق دانشگاه مـیسر مـی‌شود.

اما مسئلۀ مـهم این هست که هزینـه-فایده کنید و ببینید آیـا ارشد خواندن درون دانشگاه مـی‌ارزد یـا نـه؟ ارشد خواندن ممکن هست گزینـه خوبی باشد، اما گاهی همـین گزینـه‌های خوب ادم را بیچاره مـی‌کند. مواظب گزینـه‌های خوب باشیم:

گزینـه های خوب آدم را بیچاره مـیکند

فکر مـیکنم قبول داشته باشید کـه این روابط کیفی و محضر اساتید را درون همـه دانشگاه‌ها نمـی‌توان پیدا کرد. اگر مـی‌خواهید درون آن شعبه دور فلان دانشگاه ارشد بخوانید، اوضاع فرق مـی‌کند!

چون مـیخواهم فعلا سربازی نروم، ارشد بخونم یـا برم سربازی ؟

کارشناسی ارشد یـا سربازی ؟ امان از این سربازی. ارشد یـا خدمت سربازی ؟ آن هم عجب خدمتی!

اول بگویم کـه در کنار آن روابطِ خوب دانشگاه، یکی دیگر از فواید ارشد خواندن به منظور من، همـین پیچاندن سربازی بود. شرایط بنیـاد نخبگان را داشتم و سربازیِ معمول را نرفتم. اما همان دوره کوتاه مدت آموزشی هم تحملش خیلی سخت بود.

قبول دارم کـه حتی تصور این اتلاف عمر هم حال آدم را بد مـی‌کند. اما حتما حواسمان بـه این شترِ بدترکیب کـه دم درون خانـه‌مان نشسته و از جایش هم بلند نمـیشود هست. اگر تنـها با نیت بـه تعویق انداختن سربازی، برویم ارشد دردی دوا نمـی‌شود. بعد از ارشد چه؟

اگر شما هم بتوانید با شرایط جدید (که انگار بـه نسبت زمان ما تغییر هم کرده) سربازی را بـه کمک ارشد بپیچانید کـه چه بهتر. والا شاید امریـه گرفتن و سربازی رفتن با همـین مدرک کارشناسی گزینـه بهتری باشد. درون دوران گذران سربازی هم شاید بشود شرایطی ایجاد کرد کـه مـهارت و دانش‌مان را افزایش دهیم و بعد از این دوران، گزینـه‌های خوبی به منظور انتخاب شغل پیش روی ما باشد. گزینـه‌هایی کـه رضایت شغلی را برایمان بـه ارمغان بیـاورد.

اگر هم جنستان مذکر نیست و دغدغه سربازی ندارید کـه هیچی. اصلا چرا این بند را خواندید؟

مـی‌خواهم درون ارشد تغییر رشته بدهم و زمـینـه کاری‌ام را عوض کنم

مثلا مدیریت بخوانم و در حوزۀ جدیدی وارد شوم. بله، خیلی از موقعیت‌های شغلی را تنـها مـی‌توان با داشتن مدرک مرتبط درون اختیـار گرفت. این واقعیتی انکارناپذیر است. اما از آن طرف افراد بسیـار زیـادی هم هستند کـه در زمـینـه‌ای مشغول بـه کار هستند کـه ربطی بـه رشته دانشگاهی‌شان ندارد. من از تعدادی از این آدمـها درون سری کارنکن نام‌ام. پیشنـهاد مـیکنم پیش از تصمـیم درباره ادامـه تحصیل درون مقطع ارشد، حتما نگاهی بـه داستان این آدمـها بیـاندازید:

کار نکن

چون مـیخواهم با تحصیل درون مقطع ارشد شرایط را به منظور رفتن از این کشور فراهم کنم

موافقم کـه ادامـه تحصیل درون مقطع ارشد درون خارج از ایران فرصت خوبی به منظور مـهاجرت است. اما پیشنـهاد مـیکنم حتما قبل از ادامـه تحصیل با این هدف، بـه این هم فکر کنید کـه بعد از خواندن ارشد چه خواهید کرد.

از هم‌کلاسی‌ها و هم‌‎خوابگاهی‌های دوران دانشگاه‌مان خیلی‌ها الان ایران نیستند. عده‌ای راضی‌اند و عده‌ای هم نـه. مـیدانم کـه نمـیشود از الان بـه فکر خیلی از چیزها بود. اما بد نیست پرس و جویی ید درون این مورد و ببینید بعدش چه مـیشود. فرض کنید مدرک ارشد را هم آنجا گرفتید، برمـی‌گردید ایران؟ مـی‌مانید؟

هر تصمـیمـی مـی‌گیرید، لطفا تصمـیم خودتان باشد. چون بعدها هزینۀ این انتخاب را خودتان حتما بدهید:

هزینۀ انتخاب‌ها

مـیخواهم ارشد بخوانم چون کار دیگری جز درس خواندن بلد نیستم 

این دلیل را بهی جز خودمان نخواهیم گفت. کمـی فکر کنیم. اگر دلیل ما به منظور فوق لیسانس گرفتن همـین است، احساس خطر کنیم. صرف گرفتن مدرک ارشد چیزی بر مـهارت ما نمـی‌افزاید. بازار کار این سالها هم بـه گونـه‌ای نیست کـه به ازای مدرک ارشدمان بـه ما پول بدهند. گذشت آن دوران.

درباره افزایش مـهارت و دانش قبلا حرف زده‌ام و دیگر تکرارشان نمـی‌کنم.

خلاصه داستان اینکه به منظور ارشد خواندمان دلیل داشته باشیم. اگر که تا حالا بـه صورت جدی بـه این دلایل فکر نکرده‌ایم، الان این کار را یم و اینکه:

گاهی بـه اهمان شک کنیم

بعد از خواندن این مطلب چه کنم؟

۱- نظرتان درباره این مطالب را درون قالب کامنت با دیگران بـه اشتراک بگذارید.

۲- اگر درگیر تصمـیم به منظور ادامـه تحصیل درون مقطع ارشد هستید، مـی‌توانید از مطلب زیر به منظور تصمـیم‌گیری بهتر استفاده کنید:

چگونـه تصمـیم بگیریم؟

۳- مطلب زیر را درباره شغل مناسب بخوانید:

شغل مناسب من چیست

آیـا ارشد بخوانیم ؟ ارشد یـا خدمت سربازی ؟ ارشد آری یـا نـه ؟
۴٫۲۹ (۸۵٫۷۱%) ۱۴ votes




[لیسانس یـا فوق لیسانس - aminaramesh.ir امریه برای فوق لیسانس ریاضی]

نویسنده و منبع: امین آرامش | تاریخ انتشار: Mon, 30 Jul 2018 14:09:00 +0000